قدرت شروع ناقص رمز موفقیت سال 1403

قدرت شروع ناقص رمز موفقیت سال 1403

اکثر ما وقتی ایده ای به ذهنمان می رسد دلایل زیادی در ذهن خود برای عدم انجام آن کار داریم این کتاب به ما نشان می‌دهد که رمز موفقیت در زندگی، در شروع‌های ناقص و غیرایده‌آل نهفته است.

در حالیکه اواخر سال 1402 هستیم و چیزی به پایان سال باقی نمانده اغلب افراد  به دلایل بسیار شروع کارهای جدید را به سال آینده موکول میکنند.

 اکثر ما وقتی ایده ای به ذهنمان میرسد دلایل زیادی در ذهن خود برای عدم انجام آن کار داریم و یکی از آنها اینست که حالا که سال تمام شده از بهار سال 1403 شروع میکنم به ذهنم رسید که خلاصه ای از نکات کتاب قدرت شروع ناقص را در این مقاله ثبت کنم تا شما هم قبل از شروع سال 1403 ، آغازگر حداقل یک فعالیت جدید باشید.

ممکن است تا کنون بارها ایده‌هایتان را به این دلیل که هنوز آماده نیستید رها کرده باشید کتاب قدرت شروع ناقص که گزیده ای از مقالات جیمز کلیر میباشد  به ما نشان می‌دهد که افراد بسیاری در نتیجه‌ی این خطای ذهنی، هرگز دست کار و حرفه‌ی موردعلاقه‌ شان نزدند؛ در حالی که انتظار برای ایده‌آل شدن شرایط اشتباه است و چیزی که نیاز به تغییر دارد، باورهای ذهنی ما درباره‌ی یک شروع خوب است. در واقع برای شروع یک فعالیت ،رفتار یا یک عادت نیاز نیست تمامی ویژگی ها ، امکانات و شرایط ایده آل  مهیا باشد بلکه ممکن است که رمز موفقیت در زندگی، در شروع‌های ناقص و غیرایده‌آل نهفته باشد.

 فهرست موضوعات کتاب به شرح ذیل میباشد:

  • خلاقیت
  • تمرکز
  • عادت ها 
  • انگیزه
  • بهره وری
  • تصمیم گیری
  • خلاقیت

خلاقیت یعنی ترکیب عناصر و تکه های پازل به روش جدید یعنی ایجاد پیوندهای جدید بین ایده ها ست در واقع وظیفه اصلی تفکر خلاق شناخت روابط میان مفاهیم است . اگر میخواهید در مرود موضوع خاصی ذهن خلاق داشته باشید این فرآیند 5 مرحله ای بسیار مفید خواهد بود :

  1. جمع آوری مطالب 
  2. تجزیه تحلیل آموخته ها 
  3. کنارگذاشتن مسئله و دور کردن ذهن از موضوع ( مدتی به ذهن خود استراحت دهید)
  4. اجازه بازگشت ایده به ذهن 
  5. آزمایش ایده در دنیای واقعی

لازم به ذکر است برای خلاق بودن نیاز به بهره  هوشی بالا نیست کافی است که به آستانه هوش برسید و سپس با تمرین و تکرار مهارت خود را توسعه دهید برای این کار در حیطه کاری خود این موارد را به کار ببندید :

  1. اجازه تولید هر محتوای بی کیفیتی را به خود بدهید
  2. برنامه دقیق داشته و به آن پایبند باشید
  3. کارهایی که شروع میکنید به اتمام برسانید
  4. خودتان را قضاوت نکنید و با خود مهربان باشید( طبیعی است که از خروجی کارتان ناراضی باشید ولی نا امید نشوید)
  5. مسئولیت پذیر باشید 
  6. نتیجه و دست آورد خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

نکته : محدودیت خلاقیت می آفریند . میتوانید روتین 15 دقیقه ای آنتونی ترولوپ را به کار ببندید ، ترولوپ خود را ملزم کرده بود که هر 15 دقیقه 250 کلمه از کتاب خود را بنویسد. شما میتوانید در زمینه کاری خود  به اینصورت عمل کنید که پروژه یا کار بزرگی که در دست اقدام دارید به بخش های کوچک تقسیم کنید و خود را محدود کنید که در زمانی بسیار کوتاه آن بخش کوچک را انجام دهید در اینصورت از اینکه بخشی از پروژه را با موفقیت انجام داده اید احساس رضایت داشته و انگیزه کافی برای ادامه کار را خواهید داشت.

تمرکز

تمرکز زمانی اتفاق میفتد که به یک گزینه «بله» بگویید و به سایر گزینه ها «نه» . «نه» گفتن نوعی اعتبار زمانی و عامل اصلی بهره وری است . افسانه چندوظیفه گی میگوید وقتی چند کار را باهم انجام میدهید بهره وری بالا میرود در صورتیکه بهره وری چیزی جز تمرکز نیست وقتی چند وظیفه را با هم انجام میدهیم هر بار که یک کار را قطع میکنید و به سراغ کار بعدی میرویم در قبال تمرکز بر کار جدید  باید یک هزینه ذهنی بپردازید که به آن هزینه سویچینگ میگویند 

                                                               

 پیتر دراکر میگوید : « هیچ کاری بی فایده تر از انجام کاری که اصلا نباید انجام شود نیست »

حالا روی چه کاری باید تمرکز کرد ؟

برای این کار از استراتژی دو لیست وارن بافت استفاده میکینیم :

  1. لیستی از 25 کار یا هدف مهم خود را یادداشت نمایید .این 25مورد میتواند اهداف هفته بعد شما باشد.
  2. دور 5 مورد که برایتان اهمیت بیشتری دارد خط بکشید
  3. تا وقتی به این 5 مورد که دورشان خط کشیده اید نرسیدید برای 20 هدف دیگر نه توجه و نه هزینه کنید.

اگر مقصد معین یا خواسته مشخص دارید اگر میخواهید به شخص و شخصیت خاصی تبدیل  شوید نگاهتان را از روی سایر گزینه ها برداشته و فقط به سمت یک خواسته یا مقصد مشخص معطوف کنید. لازم نیست همه کارها را به یکبارهه انجام دهید.

عادت ها 

عادت ها تصمیمات کوچک و اعمالی هستند که آنها را هر روز انجام می دهید . جیمز کلیر به 5 استراتژی برای ساخت عادت جدید اشاره میکتد :

1. با عادتی فوق العاده کوچک و بسیار آسان شروع کنید که بدون نیاز به انگیزه آن را انجام دهید نیازی نیست روزانه بیست صفحه مطالعه کنید این عادت را با روزی دو صفحه شروع کنید.

2. به تدریج عادت خود را گسترش دهید هر روز فقط 1% پیشرفت کنید. برای عادت مطالعه بعد از چند روز یک صفحه اضافه کنید. موفقیت نتیجه چند اقدام کوچک و ساده که هر روز تکرار میشود و شکست نتیجه چند اشتباه کوچک و ساده که هر روز تکرار میشود. 



 





3. عات جدید خود را به چند تکه تقسیم کنید برای مثال همان مطالعه دو صفحه را به دو بخش یک صفحه ای تقسیم کنید .

4. هر بار لغزیدید سریع به مسیر خود باز گردید .

5. صبور باشید سرعتی که میتوانید به آن پایبند باشید پیش بگیرید.

نکته : برای شروع فقط و فقط روی یک عادت بسیار بسیار کوچک تمرکز کنید و نه هدف ترجیحا موردی که برایتان بسیار مهم و انگیزه کافی برای انجام آن داشته باشید و محیطی بسازید که عادت خوب را ترویج میدهد . یک عادت اصلی را انتخاب کنید مثلا برای تنظیم خواب اگر هر روز ساعت 10 صبح بیدار میشوید نمیتوانید برای شروع 5 صبح بیدار شوید . هر روز فقط 10 دقیق زودتر از روز قبل بیدار شوید و نیازی نیست روی هدف که 5 صبح هست تمرکز کنید فقط روی همین 10 دقیقه زودتر تمرکز نمایید و ساعت هشدار خود را بسیار دورتر از تخت خواب خود قرار دهید و با این روند با گذشت یک ماه میتوانید ساعت 5 صبح بیدار شوید عادتی که باعث میشود به بقیه امور هم بهتر رسیدگی نمایید.

انگیزه و راه های حفظ آن

انگیزه جانوری قدرتمند و در عین حال فریبنده است.برای حفظ انگیزه خود هرگز با اولین «نه» تسلیم نشوید شاید این خودتان هستید که به خودتان «نه» میگویید با شنیدن هر «نه» فقط کمی رویکردتان را تغییر دهید.

برای زندگی سالم هیچ مهارتی مهم تر از تمایل به شروع دوباره و دوباره و دوباره .

قانون طلایی :مغز انسان عاشق چالش است و هنگامی که شرایط کاری نه خیلی سخت است و نه خیلی آسان انسان اوج انگیزه را تجربه می کند.روی کارهایی تمرکز کنید که سطح دشواری معقول و بهینه دارند.

  • پیشرفت خود را اندازه گیری کنید و پاداش آنی دریافت کنید. روتین 15 دقیقه ای ترولوپ بسیار موثر است.
  • تکنیک «اگر و سپس» نیز برای حفظ انگیزه و روند عادت کاربردی  است مثلا اگر صبح موفق به ورزش یا مطالعه نشدید شب قبل از خواب انجام حتما در حد کوچکی آن را انجام میدهید.

بهره وری 

بهره وری یعنی انجام کارهای مهم یعنی حفظ سرعت ثابت و متوسط در برخی کارها نه حداکثر سرعت در همه کارها ،کارآمد بودن یعنی انجام کارهای بیشتر اما اثربخشی یعنی انجام کارهای صحیح ، پیتر دراکر میگوید: هیچ کاری بی فایده تر از انجام کارآمد کاری نیست که اصلا نباید انجام میشد.

روتین روزانه :

  1. در پایان هر روز کاری، شش کار مهمی که روز بعد باید انجام دهید را یادداشت کنید.
  2. این شش کار را الویت بندی کنید.
  3. فقط روی اولین یا همان مهمترین کار تمرکز کنید و حتما به پایان برسانید.
  4. در پایان روز هر چه ناتمام ماند به لیست جدید منتقل نمایید.
  5. در تمام روزهای کار این روند را تکرار نمایید.

قانون بهره وری نیوتن 

  1. راهی برای شروع کار در کمتر از دو دقیقه پیدا کنید وقتی دودقیقه کار کردید ادامه راه آسان خواهد بود.
  2. نیروی محدود خود را در جهت صحیح به کار بگیرید.
  3. در زندگی نیروهای مولد مثل انگیزه مثبت اندیشی ، و نیروهای غیر مولد مثل استرس وجود دارد برای بهره وری بهترین راه حذف نیروهای مخالف است.

تصمیم گیری 

تصمیم گیری فرآیند انتخاب با شناسایی یک تصمیم، جمع آوری اطلاعات و ارزیابی راه حل های جایگزین است. 

  • همانطور که عضلات ما از کارکردن زیاد خسته می شوند مغز ما نیز از تصمیم گیری های متعدد خسته می شود که به آن معضل خستگی تصمیم می گویند. 
  • برای جلوگیری از خستگی تصمیم تا حد امکان خود را در معرض تصمیم گیری کم اهمیت قرار ندهید برای مثال هر روز چه غذایی بخورید یا چه لباسی بپوشید میتوانید برای این کار برنامه هفتگی داشته باشید
  • تصمیمات مهم را صبح بگیرید.
  • وقتی دچار خستگی تصمیم هستید تصمیم نگیرید.
  • محدودیت مفید یعنی هر چه گزینه های ممکن برای انتخاب محدودتر و کمتر باشند تصمیم گیری راحت تر در نتیجه احتمال انجام کار نیز افزایش خواهد یافت.
قدرت شروع ناقصخلاقیتتمرکزعادت