صورت سود و زیان چیست ؟ هر آنچه نیاز است بدانید

صورت سود و زیان چیست ؟ هر آنچه نیاز است بدانید

صورت سود وزیان یک صورت مالی کلیدی و ابزار مهمی برای مدیریت و ایجاد کسب و کار شما است که نشان می دهد شرکت شما دارای چه میزان درآمد و هزینه بوده و آیا در یک دوره زمانی خاص سود ده می باشد یا خیر.

یکی از صورت های مالی اساسی و مهم در حسابداری، صورت سود و زیان می باشد که برای ارائه گزارش عملکرد مالی شرکت در طی یک دوره مالی مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی آن را با عنوان صورت درآمد و هزینه یا صورت عملیات می شناسند.

صورت سود و.زیان ابزار مهمی برای مدیریت کسب و کار و برنامه ریزی استراتژی شما است. صورت سود و زیان توسط وام دهندگان، سرمایه گذاران و سایر شرکا برای ارزیابی عملکرد مالی شما و تصمیم گیری هایی که می تواند در آینده شرکت شما تأثیر گذار باشد ، استفاده می شود

از نظر مشاورین ارشد مالی  صورت‌ سود وزیان یکی از  اصلی ترین صورت های مالی در حسابداری است که برای درک سلامت مالی یک شرکت استفاده می شود و نشان می‌دهد که یک شرکت چقدر سودآور و پایدار است و مدیریت آن چقدر کارآمد است. صورت سود وزیان برای برنامه ریزی بسیار مفید بوده و اطلاعات زیادی در مورد چگونگی بهبود به شما می دهد.

صورت سود وزیان چیست؟

صورت سود و زیان درآمدها، هزینه ها و سودآوری شرکت را در یک دوره زمانی مشخص نشان می دهد. 

درآمد حاصل از فروش محصولات یا خدمات

 هزینه هایی برای ایجاد درآمد و مدیریت کسب و کار شما

 درآمد خالص (یا سود) که پس از هزینه های شما باقی می ماند

صورت سود و زیان جزء اصلی صورتهای مالی یک شرکت به همراه سایر صورتهای زیر است:

 ترازنامه

 صورت جریان وجوه نقد

 صورت سود وزیان انباشته

صورت سود وزیان ممکن است برای بازه های زمانی مختلف تهیه شود. صورت سود وزیان پایان سال آخرین صورت سود وزیان سال مالی شرکت را پوشش می دهد. شرکت ها همچنین می توانند صورت سود و زیان میان دوره ای را به صورت ماهانه، سه ماهه یا شش ماهه تهیه کنند.

صورت سود و زیان به حسابداران و مدیران امکان می دهد تحلیل های زیادی انجام دهند

فقط و فقط محاسبه درآمد و سود نیست. بلکه تمامی موارد در این بین قابل ملاحظه هستند.

صورت سود و زیان بینش های ارزشمندی را در مورد عملیات شرکت، کارایی مدیریت، بخش های با عملکرد ضعیف و عملکرد آن نسبت به رقبا صنعت ارائه می دهد.

هدف از تهیه صورت سود وزیان چیست؟

بسیار خوب، ما تا کنون کمی در مورد صورت سود وزیان صحبت کرده‌ایم، بنابراین در این مرحله احتمالاً از خود می‌پرسید: به هر حال چرا صورت سود وزیان اینقدر مهم است؟

اصلی‌ترین چیزی که می‌توانید از صورت سود وزیان بیاموزید این است که کسب‌وکارتان چقدر پول به دست آورده است و چقدر پول خرج کرده است. صورت سود و زیان به شما امکان می دهد سلامت مالی کسب و کار خود را ببینید، بنابراین می توانید اهداف و بودجه های واقعی و مفیدی را برای آینده تعیین کنید - و ببینید آیا این تلاش ها موفقیت آمیز بوده اند یا خیر.

با مرور صورت سود وزیان ، می توانید تعیین کنید که آیا کسب و کار خود را گسترش دهید، تولید را افزایش دهید، یا از سوی دیگر، تولید محصولات خاصی را متوقف کنید یا در بخش های خاصی از کسب و کار خود سرمایه گذاری کنید که ممکن است بهترین بازگشت سرمایه را نداشته باشند.

چه کسی صورت سود وزیان استفاده می کند؟

صورت سود وزیان شما می تواند هم به صورت داخلی توسط شما و هر شخص دیگری در کسب و کار شما و هم به صورت خارجی توسط ذینفعان مورد استفاده قرار گیرد.

به عنوان مثال، مدیران کسب و کار، هیئت مدیره شما، به سادگی از صورت سود وزیان خود برای ارزیابی عملکرد کسب و کار خود و تصمیم گیری استفاده می کنند.

ذینفعان خارجی - مانند سرمایه گذاران یا اعتبار دهندگان - می خواهند پیش از تصمیم به همکاری با شما، صورت درآمد شما را ارزیابی کنند. سازمان امور مالیاتی همچنین برای تعیین کل درآمد مشمول مالیات کسب و کار شما باید صورت سود وزیان را مشاهده کند

مقایسه صورت سود و زیان با ترازنامه

ترازنامه نیز مانند صورت سود و زیان، به شما دیدگاهی به امور مالی کسب و کارتان برای یک دوره زمانی خاص می دهد. با این حال، ترازنامه معمولاً برای یک تاریخ خاص است، در حالی که صورت سود و زیان برای دوره های طولانی تر، مانند یک ماه، سه ماهه یا سال است.

در حالی که صورت سود وزیان به شما نشان می دهد که کسب و کار شما چقدر سودآور است، ترازنامه به شما نشان می دهد که چه میزان دارایی دارید، چه میزان به دیگران مدیون هستید 

پنج مرحله حسابداری که ما به آنها می پردازیم به شما کمک می کند بیشترین بهره را از صورت سود و زیان خود و فراتر از آن ببرید.

مولفه های صورت سود و زیان 

نکته مهم قبل از پرداختن به اجزای صورت سود و زیان: مطمئن شوید که ابتدا یک روش حسابداری را انتخاب کرده اید و به آن پایبند باشید! روش حسابداری شما نحوه محاسبه درآمد خود را تعیین می کند، بنابراین باید ثابت قدم باشید.

به پنج بخش کلیدی یک صورت سود و زیان استاندارد بپردازیم، و اینکه چگونه می‌توانید یک صورت درآمد تهیه کنید. 

1. درآمد یا میزان فروش: میزان درآمد کسب و کار شما از کالاها و خدمات است. این شامل درآمد «عملیاتی» است، که درآمدی است که از فروش کالاها و خدمات به دست می‌آورید، و درآمد «غیر عملیاتی» که از طریق عملیات‌های پشت صحنه، مانند تعمیر و نگهداری به دست می‌آورید.

برای یافتن سود خود، کل درآمد خود را از کالاها یا خدمات فهرست کرده و اضافه کنید. اگر چندین کالا یا خدمات می فروشید، می توانید فروش خود را بر اساس زیر شاخه سازماندهی کنید.

2. بهای تمام شده کالای فروخته شده 

بهای تمام شده کالای فروخته شده  میزان هزینه ای است که برای کسب و کار شما برای ساخت محصولات یا ارائه خدماتی که می فروشید هزینه می کند. برای دریافت بهای تمام شده  خود، کل هزینه‌هایی را که مستقیماً با کالاها/خدمات شما مرتبط هستند فهرست کرده و اضافه کنید

3. سود ناخالص 

 سود ناخالص ، درآمد شما منهای بهای تمام شده است. در این مرحله، سود ناخالص به شما می گوید که کسب و کار چقدر سودآور است و فقط هزینه های مستقیم در نظر گرفته می شود.

4. هزینه های عملیاتی :

هزینه های عملیاتی هزینه هایی برای کسب و کار شما هستند که مستقیماً بخشی از هزینه های یک محصول یا خدمات نیستند. این موارد می تواند شامل حقوق و دستمزد، اجاره، بهره، بیمه، اینترنت و غیره باشد. باز هم، ایجاد دسته بندی برای هر نوع از این هزینه ها ممکن است مفید باشد.

5. سود خالص

اکنون، هزینه های عملیاتی را از سود ناخالص  کم کنید،  سود خالص خود را به دست خواهید آورد. 

با سود خالص، می‌توانید به سؤالات کلیدی پاسخ دهید، مانند: آیا کسب‌وکار شما درآمد دارد یا ضرر می‌کند؟ و آیا واقعاً می توانید آن دستگاه قهوه جدید را برای دفتر خود در سال جاری بخرید؟

 دراینجا نحوه محاسبه سود و زیان توضیح داده شد در حال حاضر نرم افزار های حسابداری این کار را انجام میدهند ، نرم افزار حسابداری آنلاین حسابینو بصورت اتوماتیک در هر لحظه این عملیات را انجام میدهد .شما میتوانید همین حالا ثبت نام و تا یک ماه رایگان از مزایای نرم افزار استفاده نمایید.

نحوه استفاده صورت سود و زیان

خوب، حالا شما یک صورت سود وزیان عالی دارید. اما چطور می توانید از آن بهره مند شوید؟

تهیه صورت‌های درآمد ماهانه و بررسی آنها در طول زمان به شما کمک می‌کند تا روندهای بلندمدت مانند:

اینکه آیا کسب و کار شما سودآورتر می شود

نحوه تغییر فروش شما

نحوه تغییر هزینه های شما

این که آیا با هزینه ها در مقابل درآمد کسب و کار  کارآمدتر خواهید بود 


صورت سود و زیانحسابداری