راهکارهای حفظ مشتری

راهکارهای حفظ مشتری

به طور کلی هزینه جذب یک مشتری جدید پنج برابر بیشتر از حفظ مشتری فعلی است.از دست دادن مشتریان هزینه های بسیاری برای کسب و کارها دارد، اما آنها بیشتر بر جذب مشتری جدید تمرکز میکنند تا حفظ مشتری سابق.

1.ارتباط مشتریان با خود را آسان کنید

احتمالاً یکی از مهم‌ ترین راه‌ های از دست دادن مشتریان، راه های دشوار برای تماس با شما است. شماره تماس عالی است و همه آنها و آدرس ایمیل هم می توانند بنویسند، اما سال 2023 است و هیچ کس نمی خواهد ساعتها منتظر پاسخگویی شما بماند یا تلفن را بردارد و وارد مکالمه شود.

رسانه‌های اجتماعی ارتباط مشتریان با شما را آسان می‌کند، ما در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم و مشتریان بیشتر و بیشتری تعامل سریع‌تری را که رسانه‌های اجتماعی به ارمغان می‌آورند ،ترجیح میدهند.

به همین دلیل است که ما همیشه استفاده از ربات‌های چت یا ربات‌های چت مبتنی بر هوش مصنوعی را توصیه می‌کنیم که در وب‌سایت شما تعبیه شده باشد. ربات‌های چت را می‌توان تنظیم کرد تا به اکثر سؤالات رایجی که ممکن است از شما پرسیده شود، مانند زمان بازگشایی،  اطلاعات مربوط به یک محصول، پاسخ دهد. زمان زیادی را کاهش می دهد و مهمتر از همه، فوراً به مشتریان شما پاسخ می دهد، به این معنی که آنها نیازی به منتظر ماندن برای اطلاعات ندارند.

مقاله : ارتباط عالی با مشتریان و مزایای آن

2.یک تیم حرفه ای فروش بسازید

اگر یک فروشگاه فیزیکی دارید این نکته کاربردی است. محصول شما ممکن است بهترین محصول در نوع خود باشد، اما اگر شخصی که مشتریان شما با او در تعامل هستند، از روشهای جذب مشتری آگاه نباشد، یا راجع به محصول اطلاعاتی نداشته باشد یا حتی برخورد  ناخوشایند داشته باشد، شما به مرور زمان مشتریان خود را از دست میدهید.

آموزش بسیار مهم است، مطمئن شوید که تیم شما برند شما و محصولات را کاملا می شناسند، اطمینان حاصل کنید که افراد تیم شما حرفه ای، صمیمی، فعال و همچنین خدمات شخصی سازی شده را ارائه می دهند. مطمئن شوید که تیم شما نیز مشتریان شما را می شناسند.

مشتریان تعامل عالی را دوست دارند، آنها را به عنوان یک مشتری ندانید، آنها را بیشتر به عنوان یک دوست ببینید، با آنها محترمانه رفتار کنید و در این صورت یک مشتری مادام العمر خواهید داشت.

3.همکاری

مشتریان عاشق همکاری هستند، چه کمکی به جمع آوری پول برای یک موسسه خیریه محلی یا حتی اهدای اقلام برای یک پناهگاه محلی باشد.

کارهای بزرگ با مشتریان خود انجام دهید، اگر آنها احساس کنند که کار خوبی انجام می دهند، احساس می کنند که تجارت بزرگی با شما انجام می دهند.

به همین ترتیب، مشتریان 15 دقیقه شهرت خود را دوست دارند و اینجاست که محتوای تولید شده توسط کاربر وارد می شود. اگر مشتری عکس یا نظر خود را در وب سایت، رسانه های اجتماعی  شما برجسته شده ببیند، به احتمال زیاد آن را با دوستان و خانواده خود به اشتراک میگذارد و  سپس برند شما را به خاطر میسپارد.

اگر قاب عکس می فروشید، به جای داشتن تصاویر موجود در آن، چرا از مشتریان نخواهید عکس هایی را برای قاب های نمایشی اهدا کنند، یا حتی از مشتریان بخواهید که تجربه هایشان از استفاده از محصولات را برایتان ارسال کنند تا در وب سایت و پروفایل رسانه های اجتماعی خود ارائه نمایید.

نه تنها یک رابطه عالی با مشتریان ایجاد می شود، بلکه ارتباطی واقعا قوی بین شما، کسب و کار و مشتریان ایجاد شده و این یک مجموعه است.

4) گوش کنید

گوش دادن به کلام مشتریان نیز بسیار مهم است. اما منظور از گوش دادن فقط در هنگام شکایت نیست. گوش دادن به مراحل متعددی نیاز دارد، مانند توجه به هنگام بازخورد یا شکایت و پرسیدن سوالاتی از آنها در مورد برند ، محصولات یا تجربه مشتری.

ارسال فرم نظرسنجی برای مشتریان روشی عالی برای جمع‌آوری بازخوردهای فراوان است، این فرصت را به مشتریان شما می‌دهد تا به شما به عنوان یک کسب‌وکار کمک کنند، همچنین راهی فوق‌العاده برای مشاهده اینکه مشتریان، شما را به عنوان یک برند چگونه می‌بینند. 

اگر به مشتری نشان دهید که به بازخورد آنها گوش داده‌اید، به احتمال زیاد مشتری ثابت شما میشوند، زیرا می‌بینند که واقعاً به آنها اهمیت می‌دهید و فقط دنبال پول آنها نیستید.

5.فرض کنید مشتری کسب و کار شما را فراموش کند

ممکن است مشتری یک بار از شما خرید کرده باشد، اما این بدان معنا نیست که هرگز برند شما را فراموش نخواهد کرد. احتمالاً صدها کسب ‌و کار مشابه شما وجود دارد و این یعنی  که شما دائماً در تلاش برای جلب توجه و دیده شدن  هستید.

تجربه ای بسازید که برند و کسب وکار شما در ذهن مشتریان حک کند، محصولی ارائه دهید که هیچ یک از رقبای شما ارائه نمی دهد - این نکته ما را به نقطه بعدی هدایت می کند.

 6.جلوی چشم مشتریان خود بمانید

ماندن در مقابل چشمان مشتریان بسیار مهم است. بله، حضور در رسانه‌های اجتماعی عالی است، اما مشتریان شما بسیاری از برندهای دیگر را دنبال می‌کنند، صفحاتی را که دوست دارند، گروه‌هایی که عضوی از آنها هستند و دوستان و خانواده‌شان دارند، بنابراین جدول زمانی آنها همیشه پر از محتوا خواهد بود.

ایجاد کمپین های دیجیتالی عالی که تضمین می کند برند شما و محصولات یا خدمات آن همیشه برای مشتری قابل مشاهده است، برای اطمینان از اینکه مشتری شما را به یاد می آورد، مهم است.

به عنوان مثال، هنگامی که یک سایت خبری مرور می‌کنید و سپس به سایت دیگری می‌روید، به احتمال زیاد تبلیغی را خواهید دید که توسط سایت قبلی ارائه می‌شود و این یک تبلیغ عمومی یا محصول خاص خواهد بود. به این حالت هدف گذاری مجدد می گویند.

هدف گذاری مجدد یک راه عالی نه تنها برای ایجاد مشتریان مکرر بلکه برای جذب فروش های رها شده نیز می باشد. همیشه باید سبد ایمیل‌های رها شده را تنظیم کنید تا مشتریانتان را به سمت محصولتان سوق دهید.

همچنین مهم است که با مشتریان خود در ارتباط باشید، چه از طریق رسانه های اجتماعی، ایمیل یاپیامک. اگر برند شما همیشه در مقابل مشتریان باشد، به سرعت معرفی برند خود را بهبود می‌بخشید و مشتریان همچنان برمی‌گردند.

7) همیشه در جایگاه مناسب باشید

جهان در اطراف ما به سرعت در حال تغییر است و عادات خرید نیز تغییر می کند. به مشتریان خود دلیلی بدهید تا از شما خرید کنند. اطمینان حاصل کنید که همیشه در حال بهبود پیشنهادات خود هستید و به یاد داشته باشید که به مشتریان فعلی چیزهای جدید را نشان دهید.

تغییرات در کسب و کار شما و به‌روزرسانی‌های کلی دلیلی عالی برای تعامل با پایگاه مشتریان شما هستند، بنابراین، مطمئن شوید که همیشه در حال بررسی شیوه‌های جدید هستید و ببینید چگونه می‌توانید این کار را برای کسب‌وکارتان انجام دهید.

حفظ برند، پیشنهادات و تجربه مشتری مرتبط در حفظ مشتریان فعلی بسیار مهم است، زیرا به محض اینکه چیزی جدیدتر پیش بیاید، می توانید شرط ببندید که فروش تکراری مشتری شروع به کاهش خواهد کرد.


8) قدردانی خود را نشان دهید

مشتریان مردم هستند، مردم پاداش و شناخت را دوست دارند. این کار را می توان به روش های مختلفی انجام داد:

  • تشکر از خرید

 ارسال یک پیام از طریق پیامک ،ایمیل. اینکار یک رابطه قوی بین شما و مشتریانتان ایجاد می کند زیرا ارتباط شخصی را به همراه می آورد.

  • ارسال کد تخفیف برای خرید بعدی (کاری که این روزها میان کسب و کارهای مختلف رایج است)
  • پاداش و امتیاز برای هر خرید

کارت های عضویت یا کارت وفاداری یک روش عالی برای تداوم خرید مشتری است به استارباکس فکر کنید هر چه بیشتر از کارت خود استفاده کنید و امتیاز جمع کنید در نتیجه یک نوشیدنی رایگان دریافت میکنید.

  • ارسال پیام تبریک تولد

اینکار روشی عالی برای نشان دادن اینکه برای مشتری خود ارزش قائل هستید و به آنها اهمیت می دهید، می باشد. حتی می‌توانید یک قدم جلوتر بروید و یک هدیه تولد منحصر به فرد را در نظر بگیرید، که می‌تواند محصولی رایگان یا تخفیف خرید بعدی باشد.


بنابراین ، فقط بر جذب مشتریان جدید تمرکز نکنید، بر حفظ مشتریان فعلی نیز تمرکز کنید، مشتریان خود را به عنوان مشتری نبینید، آنها را به عنوان مردم بشناسید و یک جامعه بسازید. روی کارکنان خود سرمایه گذاری کنید و برای مشتریان خود وقت بگذارید.

اگر فقط به صورت آنلاین تجارت می کنید، برای هر کاری که انجام می دهید دیدگاه "اول مشتری" را در پیش بگیرید. اطمینان حاصل کنید که از همه ابزارهای موجود از خبرنامه ها و رسانه های اجتماعی گرفته تا ردیابی و تجزیه و تحلیل کاربران استفاده می کنید. فقط یک فروش را قبول نکنید، پس از آن فروش یک ارتباط ایجاد کنید. در خط مقدم ذهن مشتریان خود باقی بمانید.

وقت گذاشتن برای شناخت واقعی مشتریان، دنیای متفاوتی را ایجاد می کند. شانس شما را برای ایجاد مشتریان وفادار افزایش می دهد و مشتریان وفادار حامیان برند شما هستند. این مشتریان هستند که در مورد خرید خود در رسانه های اجتماعی خود پست می گذارند و با خوشحالی در مورد شما به دوستان و خانواده خود می بالند.

ارتباط مشتریانحفظ مشتری